星期三, 6月 01, 2005

一次很大的挑戰

影像003早上六時十五分起床,睡眼惺忪刷牙洗臉換衫著鞋落街搭車轉車又再搭車,到達黃大仙基協中學。

沒想過,會是在一個基督教禮堂舉行,突然喚起咸豐年前自己唸中學的日子,一排排嚴肅呆板的長椅,高高的天花,學生一式一樣的校服,連空氣的味道也是那麼熟悉。

禮堂比以前先進,有電腦及投影機,但不能上網,然而,我今天要跟幾百人講網上媒體,這都是事前已知道的困難;到達之後才發現,今天因為是「無冷氣日」,所以禮堂只開窗不開冷氣,每人身上散發著原始的汗水與汗味,聽我這個天外來客,講網上媒體,對誰都是一大挑戰!

學生比我想像中害羞,不少垂下頭,我帶來作禮物的襟章似乎沒有甚麼吸引力,很辛苦才找到幾位同學說兩句,真的是兩句,比icq或sms裡的訊息還要短。

實在太不了解香港中學生,我提到"Blog",似乎沒有人知道是甚麼,還好,我事前已經知道,香港學生愛用xanga,所以我問,有沒有人用xanga呀?後排有些可愛的女孩點頭,似乎男孩都不愛寫日記。

整個演講我假裝得很輕鬆自然,不過,大概學生覺得「呢條友」只是裝可愛,好鬼煩,問長問短;而且,長椅前後距離很窄,我只能接觸到旁邊的學生,我突然發現,神的地方比較適合牧師講道,不宜像我那樣搞怪。

影像005結尾時提到DIY,最令我覺得慶幸的是,有一位頗精靈的女學生還懂得甚麼是DIY,Do it yourself嘛!

希望我噴完口水之後,他們還有心情開個blog,自己來當個專欄作家或民間記者。

如果你們是基協同學,看完這個blog,不妨留言,批評指正,或者"just to say hi"也可以!

Do it yourself!


圖片說明:
影像004
右手邊的兩張海報,我覺得很有趣,特別是第二張,竟然提醒學生不要穿毛衣,嘩!大熱天時,有人還穿毛衣嗎?我們的中學真的照顧學生,無微不至。


如果你覺得這篇文章寫得不錯,或這個網站辦得不錯,請捐款支持我們吧!

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons License

2 Comments:

Blogger Airchild said...

Good to see you're spreading the message of the Internet media. Even though not many are aware--well, after all, they are so young--you have probably raised their awareness. I find the "no air conditioning day" quite interesting. It's a good thing. In Japan they are starting to do so this summer too, and executives are encouraged to abandon their black suits and ties. Here in Sweden, well, we seldom use air conditioning because it never gets really hot. Even "iced tea" doesn't exist. Right now it's about 14C. Not much of a spring ~ sigh.

8:59 下午  
Blogger hegelchong said...

Wow. What a surprise!

14 C? The weather of Sweden is quite well, isn't it? This summer, in Hong Kong, it's really hot even though it often rains heavily.

I support "no air conditioning day". I don't use it at home. But it's not a good idea to put 500 students in a hall without air-conditiong during summer. But the teachers of most Hong Kong's middle schools are very stubborn.

Hong Kong young people don't like writing and reading. Blog is not as attractive to them as icq.

Oiwan and I often wonder how your life in Sweden is. I like your blog very much, particularly your painting and photo. It will be wonderful to meet you again some day.

4:53 下午  

發佈留言

<< Home